احکام ما (گلبرگ احکام)

وابسته به پایگاه مجازی میبد ما

احکام ما (گلبرگ احکام)

وابسته به پایگاه مجازی میبد ما

احکام ما (گلبرگ احکام)

امام صادق (ع) فرمود:
العامل علی غیر بصیرة کالسائر علی’ غیر الطریق و لا یزیده سرعةُ السیر الا بُعدا

کسی که بدون آگاهی وظایفش را انجام دهد، مانند کسی است که از بیراهه می رود و هر چه تندتر رود، از مقصدش دورتر می شود.
(کافی، چاپ دارالحدیث، ج1، ص106)

logo-samandehi
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

پنجشنبه, ۲۰ اسفند ۱۳۹۴، ۱۱:۳۰ ب.ظ

۰


یکی از شدیدترین محرمات الهی اسراف در زندگی و اتلاف منابع است. که به معنای زیاده روی در مصرف است. اسراف، خیر و برکت را از زندگی می برد چرا که امام صادق (ع) می فرماید: ان مع الاسراف قلة البرکه؛ اسراف کردن باعث کم شدن برکت می شد.[1] همچنین در روایاتی، فقر به عنوان نتیجه اسراف معرفی شده است.[2] قرآن کریم نیز در مورد اسراف کنندگان می فرماید: «ان الله لا یحب المسرفین؛ یعنی خداوند اسراف کنندگان را دوست ندارد»

در زیر مثال ها و مصادیقی از اسراف که به ذهن نویسنده آمده است را ذکر می کنیم و خوانندگان را نیز برای تکمیل آن به کمک می طلبیم. امیدواریم در حد امکان بتوانیم اسراف را از زندگی خویش ریشه کن نماییم.

1- اسراف در کاغذ مثلا برخی از افراد در آخر سال های تحصیلی دفاتری را که آخر آنها برگه های سفید زیادی وجود دارد را دور می اندازند. همچنین اگر برگه ای یک طرف آن نوشته شده است، استفاده نکردن از طرف دیگر آن که سفید است و دور انداختن آن نیز از مصادیق اسراف است. همچنین دور ریختن کاغذ باطله که می توان از آن در صنعت کارتن سازی استفاده نمود نیز اشکال دارد، بنابراین تفکیک زباله ها و استفاده از زباله های خشک برای دادن به مراکز بازیافت، از این اشکال جلوگیری می کند. در این مثال استفتائی از رهبری نیز وجود دارد:

سوال: آیا دور انداختن اوراقی که در یکی از دو طرف آن چیزی نوشته نشده است، اسراف محسوب می شود یا خیر؟

جواب: اوراقی که امکان استفاده از آن در صنعت کارتن سازی و مانند آن وجود دارد و یا بر یک طرف آن نوشته شده است و طرف دیگر آن قابل استفاده برای نوشتن است، سوزاندن و دور انداختن آن ها به علت وجود شبهه اسراف، خالی از اشکال نیست.[3]

2- اسراف در آب وضو

3- اسراف در آب غسل

4- اسراف در تطهیر فرش و لباس و سایر اشیاء نجس

5- اسراف در غذا و مثلا دور ریختن برنج اضافی

6- گرم گردن منزل در زمستان و از طرفی باز گذاشتن درب برای انجام کار یا سخن گفتن و غیره نیز به نوعی اسراف است. همینطور در مورد خنک کردن منزل در تابستان.

7- تعویض دکوراسیون و مبلمان منزل و یا ظروف، فرش و امثال آن هر چند وقت یکبار به دلیل چشم و هم چشمی و یا مدگرایی نیز از مصادیق عرفی اسراف است.

8- خشک کردن و دور ریختن نان در سفره ها

9- تعویض موبایل هر چند وقت یکبار به دلایل صرفا مد گرایی

10- باز گذاشتن لامپ منازل و مساجد به میزان بیش از حد لازم

11- تعویض لباس و پوشاک به میزان بیش از حد لازم و دور ریختن لباس های قابل استفاده عرفی

12- اتلاف در بنزین مانند اینکه فردی در حین بنزین زدن در جایگاه سوخت، بدون دقت لازم یا به دلیل اینکه می خواهد عدد مبلغ تحویلی رُند باشد موجب ریخته شدن بنزین بر زمین شود.

13- اسراف و اتلاف در وقت مانند اتلاف وقت و زمان خود به صورت بیهوده در اینترنت، بازیهای کامپیوتری و شبکه های اجتماعی، که اتلاف وقت در آنها شایسته نیست. البته استفاده مفید از آنها بدون اتلاف وقت با در نظر گرفتن اینکه موجب تقویت دشمن نشود، اشکالی ندارد.

در پایان تصاویری از وضو خانه مسجد جامع یخدان قرار داده می شود. در این تصاویر مشاهده می شود که این مسجد با طرحی ابتکاری شیر آب های وضو خانه را به نحوی درست کرده اند که جلوی خرابی تکراری سَری شیر گرفته می شود. امری که بنده در برخی از مساجد مشاهده کرده ام که هر چند وقت یکبار به علت خرابی سری شیر ها مجبور به تعویض و یا تعمیر آنها می شوند.

. شیر آب 1

.

شیر آب 2

شیر آب 3

شیر آب 4

.

شیر آب 5



[1]. کافی، طبع اسلامیه، ج 4، ص 55.

[2]. تصنیف غرر الحکم، ص 359.

[3]. اجوبة الاستفتائات خامنه ای، س 163.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی