احکام ما (گلبرگ احکام)

وابسته به پایگاه مجازی میبد ما

احکام ما (گلبرگ احکام)

وابسته به پایگاه مجازی میبد ما

احکام ما (گلبرگ احکام)

امام صادق (ع) فرمود:
العامل علی غیر بصیرة کالسائر علی’ غیر الطریق و لا یزیده سرعةُ السیر الا بُعدا

کسی که بدون آگاهی وظایفش را انجام دهد، مانند کسی است که از بیراهه می رود و هر چه تندتر رود، از مقصدش دورتر می شود.
(کافی، چاپ دارالحدیث، ج1، ص106)

logo-samandehi
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

چهارشنبه, ۴ شهریور ۱۳۹۴، ۰۸:۵۰ ق.ظ

۳

احکام تولید ملی+کلیپ

چهارشنبه, ۴ شهریور ۱۳۹۴، ۰۸:۵۰ ق.ظ

تولید ملیبا توجه به تاکیدات چند باره مقام معظم رهبری بر تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی برخی از احکام تولید ملی را تبیین خواهیم نمود. امبد است مورد رضایت خداوند قرار گیرد. در این نوشتار در ابتدا تنها چند مورد از سخنان مقام معظم رهبری در اهمیت تقویت تولید ملی را مرور نموده و در ادامه به برخی از احکام فقهی تولید ملی خواهیم پرداخت.

سخنان رهبری

مقام معظم رهبری در دیدار با مردم آذربایجان در تبیین اهمیت تولید ملی و نقش مصرف کنندگان در این امر مهم فرمودند:

  • «بنده بارها تکرار کرده ام ... محصولات داخلی را مردم مصرف کنند؛ نروند دنبال این نشانه‌ها. حالا مُد شده است بگویند «بِرَند» است، بِرَند فلان؛ بِرَند چیست! بروید سراغ مصرف تولیدات داخلی. آن چیزهایی که مشابه داخلی دارد، متعصّبانه و با تعصّبِ تمام، ملّت ایران، خارجیِ آن را مصرف نکنند. این را من فقط برای یک عدّه‌ی خاص نمیگویم؛ ... من فقط برای متدیّنین و افرادی که برای حرف ما حجّیّت شرعی قائلند، این را نمیگویم؛ من این حرف را برای هر کسی میگویم که به ایران علاقه‌مند است، به آینده‌ی کشور علاقه‌مند است، به فکر بچّه‌های خودش است که بنا است فردا در این کشور زندگی کنند. شما مصنوعات خارجی را که مصرف میکنید، در واقع کمک میکنید به اینکه حجم آن بنگاه خارجی، آن کارگر خارجی، آن سرمایه‌دار خارجی، مدام بیشتر بشود و تولید داخلی ضربه بخورد، شکست بخورد. این را به همه‌ی مردم، بخصوص آن‌کسانی‌که مصارف زیادی دارند[میگویم‌]؛ دولتی‌ها هم همین‌جور؛ دولتی‌ها هم در مصارف دولتی، در اشیاء مصرفی‌ای که در ساختمانها، در چیزهای گوناگون مصرف میکنند، حتماً ملاحظه کنند تولید داخلی را» دیدار مردم آذربایجان 29/11/1393

همچنین ایشان در اردیبهشت امسال در تبیین بیشتر وظیفه دولت در تقویت تولید ملی فرمودند:

  • «دولت تصمیم بگیرد در هیچ‌یک از چیزهایی که مصرف میکند، از قلم و کاغذ روی میز گرفته تا ساختمان‌سازی تا بقیّه‌ی چیزها، هرآنچه در داخل قابل تولید است، خودش را از خارج ممنوع کند، بر خودش حرام کند. .... جلوی اینها را بایستی مسئولین دولتی بگیرند. و ما این را هم تجربه کردیم، امتحان کردیم و یک جاهایی دیدیم. یک وقتی یک کاری انجام میگرفت ... بنده مسئولین آنجا را خواستم و به آنها گفتم که در این کاری که دارید میکنید، سعی کنید هیچ قلم خارجی به‌کار نبرید؛ آنها هم قول دادند، مردانه هم عمل کردند. در آخر که ما گزارش گرفتیم و تحقیق کردیم، معلوم شد حدود ۹۸ درصد از مصالح اینجا را توانسته‌اند از داخل تهیّه کنند؛ یکی دو درصد چیزهایی بوده که در داخل وجود نداشته است و از خارج آورده‌اند.» دیدار جمعی از کارگران سراسر کشور، 9/2/1394

در ادامه به احکام فقهی تولید ملی می پردازیم:

احکام فقهی تولید ملی

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین فلاح‌زاده، عضو دفتر استفتائات مقام معظم رهبری به سؤالات متعددی در مورد تولید ملی مطابق با فتاوای مقام معظم رهبری پاسخ داده اند که در ادامه پاسخ‌ ایشان به برخی از مهم ترین این سؤالات به نقل از سایت خامنه ای دات ای آر (با ویرایش جزئی[1]) تقدیم خوانندگان می شود.

.

۱. آیا سخنان رهبری درباره‌ی خرید کالای داخلی به معنای حرمت خرید جنس خارجی در صورت وجود مشابه داخلی است؟ یا صرفاً یک توصیه است؟ یا حکم حکومتی است؟ در هر صورت چه نسبتی با نظرات دیگر مراجع تقلید دارد؟

هرچند اگر کسی کالای خارجی خریده و بخواهد استفاده کند، مرتکب کار حرام و گناه نشده است، اما از طرفی نمی‌توانیم این سخنان را یک توصیه‌ی ساده تلقی کنیم. ایشان در بیاناتشان تعبیر «باید» داشتند  (که هرچند این) «باید» به معنای حرمت فقهی نیست. ولی به هر حال همه‌ی کسانی که نظر حضرت آقا برایشان محترم است یا به کشورشان و تقویت اقتصاد کشورشان علاقه دارند، به دنبال پیشرفت کشورشان هستند، به این توصیه گوش دهند. فرقی هم نمی‌کند که این افراد مقلد مراجع دیگر باشند یا مقلد حضرت آقا. به هر حال مجتهد جامع‌الشرایطی که رهبری جامعه را بر عهده دارند و بر قله‌ی اداره‌ی کشور قرار دارند و از مسائل کشور به خوبی آگاه هستند، یک توصیه‌ای به مردم می‌کنند و مردم اگر پیشرفت کشورشان را می‌خواهند باید به این توصیه گوش دهند.

.

۲. آیا اگر کالایی را به خاطر اینکه ایرانی است بخریم ثواب برده‌ایم؟ چرا؟

اگر قصدتان از خرید کالای ایرانی این باشد که نظر حضرت آقا، مراجع معظم تقلید و دین این است؛ یا به هر حال این کار شما موجب تقویت مسلمانان و اقتصاد مملکت اسلامی شود تا بتوانیم در مقابله با دشمن و تحریم دشمن روی پاهای خودمان بایستیم و استقلال خود را حفظ کنیم، قطعاً این کار شما ثواب دارد.

.

3. «مشابه داخلی داشتن» کالاهای خارجی به چه معناست؟ یعنی کیفیت و میزان کارایی کالای داخلی و خارجی هم مشابه باشد؟ یا اینکه صرف وجود یک کالای داخلی در بازار با هر کیفیتی ملاک است؟

وقتی یک کالا خریداری می‌شود چه فایده‌ای دارد و چه استفاده‌ای از آن می‌شود؟ به عنوان مثال دارو را برای درمان بیماری می‌گیرند، اگر این دارو نمونه‌ی خارجی دارد، نمونه‌ی داخلی هم دارد و نمونه‌ی داخلی همان تأثیر را دارد و با استفاده از آن بیمار درمان می‌شود، اینجا مشابهت وجود دارد. یا مثلاً لوازم منزل مثل بخاری که هر دو نمونه‌ی ایرانی و خارجی گرم‌کننده هستند و به هر حال با خرید این کالا غرض حاصل می‌شود؛ ممکن است گاهی وقت‌ها هم کیفیت مشابه داخلی کمی پایین‌تر باشد، اما با خرید آن غرض حاصل می‌شود.

اما یک وقت است که اگر با خریدن یک کالا واقعاً خریدار متضرر می‌شود و به او می‌گویند تو مغبون شدی، بی‌خود این کالا را خریدی، آن فایده‌ای را هم که به خاطر آن، این کالا را خریدی ندارد؛ ما به این کالا نمی‌گوییم مشابه.

.

.

4. با توجه به اینکه برخی لوازم و قطعات، ساخت کشورهایی هستند که آن کشورها دشمن ما محسوب شده و از تولید این کالا به آنها سود می‌رسد، آیا خرید آن کالاها جایز است؟

اگر کسانی که از بابت خرید این کالا توسط ما سود می‌برند یا کمکی به آنها می‌شود از دشمنان ما باشند، یعنی کسانی که در حال جنگ با مسلمانان هستند مثل رژیم غاصب صهیونیستی یا گروه‌های تکفیری که الان در حال جنگ با مسلمین هستند، خریدن آن کالا حرام است؛ اما اگر مطمئن نیستیم که آنها سود می‌برند یا نه، اشکالی ندارد.

.

5. برخی از کالاها بِرَند آنها صهونیستی بوده و مقداری از سودش به جیب رژیم اشغالگر قدس می‌رود، اما از سوی دیگر این کالاها به طور کاملاً رسمی و قانونی در کشور تولید و خرید و فروش می‌شوند. آیا صرف قانونی بودن تولید و فروش یک کالا در جمهوری اسلامی ایران، به معنی غیرصهیونیستی بودن آن است؟ در این میان وظیفه‌ی مردم چیست؟

یک وقت است که تولید و فروش یک کالا مجوز قانونی دارد، ولی شما در موردی خاص تشخیص‌تان این است که این کالا صهیونیستی است یا برندش متعلق به آنها است یا بهره‌ای به آنها می‌رسد، در این صورت شما مجاز نیستید که آن کالا را خریداری کنید. اما باید دقت کنید که تبلیغات علیه نهادهای رسمی کشور که آنها مجوز قانونی صادر کرده‌اند جایز نیست. شاید تشخیص مسئولین این است که با تولید یا فروش این کالا به صهیونیست‌ها کمک نمی‌شود.

.

.

6. آیا نرم‌افزارها هم به‌مثابه کالا هستند و حکم خرید کالای ایرانی در اینجا هم وجود دارد؟

حکم خرید کالای دشمنان که به نحوی کمک به آنها محسوب می‌شود تحت عنوان «اعانه‌ی ظالم» شامل اینجا نیز می‌شود؛ یعنی ما با خریداری یک نرم‌افزار، خدماتی به آنها برسانیم یا به نحوی از این نرم‌افزارها استفاده کنیم که سودش به جیب آنها برود، مثل برخی برنامه‌ها که اصل ورود به آنها و تعداد استفاده‌کنندگان از آنها برای صاحبش مفید است، همین ورود به برنامه هم حرام می‌شود. بنابراین فرقی نمی‌کند که این کالا سخت‌افزار باشد یا نرم‌افزار و این توصیه‌‌ای که گفته‌اند اگر کالایی مشابه داخلی دارد، از کالای خارجی استفاده نکنید، شامل نرم‌افزارها هم می‌شود و باید از نرم‌افزار داخلی استفاده کنید.

.

بنابراین با توجه به مسائل فوق، شایسته است که تا امکان دارد از تولید ملی و کالای ایرانی استفاده کنیم و این امر همانطور که در بالا گذشت شامل نرم افزارها و سایت ها نیز می شود بنابراین حداقل گاهی از جستجوگرها و یا مرورگرهای یا شبکه های اجتماعی ملی نیز استفاده نماییم تا تولید ملی را تقویت نموده باشیم.

در ادامه لیستی از برخی از برنامه های تولیدی ملی را در اختیار خوانندگان قرار می دهیم تا خوانندگان را نیز با آنها آشنا نماییم. بنابراین با استفاده از با کیفیت ترین های آنها، می توانید تولید ملی با کیفیت را ترغیب و تشویق نمایید تا کیفیت خود را بهتر نماید. با کلیک بر روی اسم نرم افزارهای زیر می توانید آنها را مشاهده نمایید. ضمنا شما نیز می توانید در تکمیل این لیست به ما کمک نمایید.

.

پست الکترونیک:

پست الکترونیک چاپار.

پست الکترونیک میل فا. 

پست الکترونیک ایران.

.

جستجوگرها:

جستجوگر ایرانی پارسی جو (با امکانات ویدیو، موسیقی، مداحی، ترجمه متون، نقشه دنیا و ...)

جستجوگر ایرانی یوز.

جستجوگر هوشمند سلام.

.

شبکه های اجتماعی:
شبکه اجتماعی افسران.

شبکه اجتماعی موبایلی بیسفون دریافت از کافه بازار یا از اینجا .

شبکه های اجتماعی لنزور ، ابرک، سلام، ویسگون و انار دریافت از کافه بازار

شبکه های اجتماعی ایرانی

اندازه واقعی تصویر در اینجا

.

مرورگرها:

مرورگر ملی ساینا: بعد از نصب این مرورگر اگر باز شدن عمودی زبانه ها برایتان نامانوس است می توانید در تنطیمات آن به افقی تغییر دهید. لینک دانلود:اینجا یا اینجا یا اینجا .

مرورگر موبایلی ملی: دریافت از اینجا یا اینجا یا از کافه بازار

.

در پایان چند کلیپ صوتی و تصویری زیبا از سخنان رهبری در مورد تولید ملی و کالای ایرانی را در اختیار خوانندگان قرار می دهیم

مساله اصلی، کالای ایرانی بخرید:



دریافت

فتوکلیپ کالای ایرانی بخرید:

 من تاکید می کنم اصرار می کنم از همه ملت ایران درخواست می کنم ...



دریافت

لوح و قلم – کالای ایرانی:


دریافت



[1]. زیرا این جواب ها در قالب سخنرانی بوده است نه نوشتاری بنابراین برای رفع ابهام در برخی جملات، کلماتی اضافه شده که در پرانتز قرار داده ایم و برخی توضیحات برای قاالب نوشتار اضافی بوده است که برای بهتر شدن فهم مطلب حذف شده است.

نظرات  (۳)

۱۱ شهریور ۹۴ ، ۱۸:۱۲ روح الله صادقی
سلام لینک شدید
پاسخ:
سلام
با تشکر از شما دوست عزیر
وبلاگ ارزشمند شما نیز لینک شد
بیاب ،جاماسب، ریسمون ازموتورهای جستجوگر ایرانی هستند
پاسخ:
سلام
بلی، صحیح است.
خیلی ممنون خدا تعداد شما مبلغان دغدغه مند مسلمان ایرانی را بیشتر بکنه انشأالله. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی