احکام ما (گلبرگ احکام)

وابسته به پایگاه مجازی میبد ما

احکام ما (گلبرگ احکام)

وابسته به پایگاه مجازی میبد ما

احکام ما (گلبرگ احکام)

امام صادق (ع) فرمود:
العامل علی غیر بصیرة کالسائر علی’ غیر الطریق و لا یزیده سرعةُ السیر الا بُعدا

کسی که بدون آگاهی وظایفش را انجام دهد، مانند کسی است که از بیراهه می رود و هر چه تندتر رود، از مقصدش دورتر می شود.
(کافی، چاپ دارالحدیث، ج1، ص106)

logo-samandehi
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

شنبه, ۹ مرداد ۱۳۹۵، ۰۶:۰۴ ب.ظ

۰

نظر آیت الله مکارم در مورد تعلیم موسیقی

شنبه, ۹ مرداد ۱۳۹۵، ۰۶:۰۴ ب.ظ

تعلیم موسیقی و نظر مکارمبا توجه اقدام آموزش و پرورش در برگزاری کلاس آموزش موسیقی برای اوقات فراغت دانش آموزان، استفتائی که به دفتر آیت الله مکارم نیز فرستاده بودیم و اخیرا به دستمان رسید را انتشار می دهیم تا نوشتار قبلی خود را تکمیل نماییم لذا سوال و جواب به صورت زیر است:

اخیرا مشاهده شده، نهادهایی از جمله آموزش و پرورش، جهت اوقات فراغت دانش‌آموزان اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزش موسیقی برای نوجوانان و دانش‌آموزان می‌نمایند. آموزش موسیقی و همچنین ترویج آن به خصوص در شرایط امروز جامعه چه حکمی دارد؟

آموزش نواختن آن دسته از آلات موسیقی که غالبا با آن، آهنگهای مناسب مجالس لهو و فساد نواخته می شود جایز نیست و در غیر آن اشکالی ندارد که تشخیص آن با مراجعه به اهل عرف، یعنی افراد فهمیده متدین، ممکن خواهد شد.

تعلیم موسیقی و نظر مکارم

اندازه واقعی تصویر

بنابراین، از نظر آیت الله مکارم کلا آموزش آن دسته از آلات موسیقی که غالبا با آن در جامعه، آهنگهای حرام نواخته می شود جایز نیست هر چند مقصود آموزش دهنده در آموزش دادن، استفاده حلال از آن باشد. این در حالی است که در تعداد زیادی از آلات موسیقی (در جامعه امروزی ما) غالبا نواختن حرام صورت می گیرد. بنابراین هر چند ایشان در مورد شنیدن موسیقی می فرمایند: «آهنگهایی که مناسب مجالس لهو و فساد است حرام و غیر آن حلال است (استفتائات، ج 3، س 460)» اما در مورد تولید، خرید، فروش و ارائه تصویر آلات موسیقی در وسائل ارتباط جمعی و همچنین تعلیم موسیقی ملاک را استفاده غالبی آن در جامعه دانسته و می فرمایند: در آلاتی که غالبا موسیقی حلال با آن نواخته می شود، خرید، فروش، تولید و تعلیم آن جایز است ولی در آلاتی که غالبا با آن موسیقی حرام نواخته می شود، خرید، فروش، تولید و ارائه تصویر آن در وسائل ارتباط جمعی و تعلیم آن حرام می باشد. (استفتائات، ج 3، س 460 و استفتاء فوق از سایت مکارم)

مطالب مرتبط:

حکم شرعی موسیقی و تعلیم و تعلم و ترویج آن از نظر مراجع تقلید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی