احکام ما (گلبرگ احکام)

وابسته به پایگاه مجازی میبد ما

احکام ما (گلبرگ احکام)

وابسته به پایگاه مجازی میبد ما

احکام ما (گلبرگ احکام)

امام صادق (ع) فرمود:
العامل علی غیر بصیرة کالسائر علی’ غیر الطریق و لا یزیده سرعةُ السیر الا بُعدا

کسی که بدون آگاهی وظایفش را انجام دهد، مانند کسی است که از بیراهه می رود و هر چه تندتر رود، از مقصدش دورتر می شود.
(کافی، چاپ دارالحدیث، ج1، ص106)

logo-samandehi
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

دوشنبه, ۷ دی ۱۳۹۴، ۱۲:۵۳ ب.ظ

حکم شرعی بازی کلش اف کلنز clash of clans

دوشنبه, ۷ دی ۱۳۹۴، ۱۲:۵۳ ب.ظ

یکی از مسائلی که بسیاری از جوانان می پرسند، حکم شرعی بازی کلش است که در این زمینه چند سوال مطرح می شود که بدان می پردازیم:

.

1- آیا اصل بازی کلش آف کلنز از نظر شرعی جایز است؟

رهبری: اگر در این بازی بازنده چیزی را به برنده واگذار میکند که ارزش مالی دارد حکم قمار را دارد و جایز نمی باشد.

مکارم: در صورتی که دارای محتوای فاسدی نباشد به خودی خود اشکال ندارد. اما خرید و فروش اکانت های آن جایز نیست.

سیستانی:به طوری کلی بازی های آنلاین که ادامه آن توسط کاربر نیاز به استمرار و پی گیری مجدد دارد و اکانت های آن فی الجمله مورد معامله قرار می گیرد (هر چند فرد قصد خربد و فروش آن را نداشته باشد) اجازه داده نمی شود لکن مکلف می تواند به مجتهد جامع الشرایط دیگر با رعایت الاعلم فالاعلم مراجعه نماید.

زنجانی:  اگر اعتباری که برنده به دست می آورد، قابل خرید و فروش باشد (ولو برنده نخواهد آن را بفروشد) بازی مذکور حرام است.

وحید: احتیاطاً از انجام این بازی اجتناب کنید.

.

2- پرداخت مبلغی برای خرید برخی از امکانات مجازی در این بازی جهت ارتقاء و ادامه آن و یا خرید و فروش این بازی که در هر مرحله دارای قیمتی متفاوت است، به فرد دیگری جایز است؟

رهبری: خرید و فروش آن مقدار اعتباری که برنده از بازنده بدست آورده است جایز نمی باشد.

مکارم: خرید و فروش اکانت های بازی اکل مال بالباطل بوده و جایز نیست. 

نظر آیت الله مکارم درباره بازی کلش آف کلنز

نماش تصویر با اندازه بزرگتر

سیستانی: خرید و فروش آن صحیح نیست.

زنجانی: جایز نیست.

وحید: خرید و فروش آن جایز نیست.

منابع:

1- سایت آیت الله زنجانی

2- استفتاء از سایت مکارم، کد رهگیری: 9409290071 و 9410030205 .

2- سایت آیت الله سیستانی

3- سایت رسمی احکام جامع

منابع مرتبط:

علامت مرموز بازی کلش آف کلنز

معایت بازی کلش آف کلنز چیست؟

هشدار پلیس فتا درباره بازی کلش آف کلنز

نظرات  (۳۷)

۱۴ دی ۹۴ ، ۱۹:۲۱ الغافل المحجوب
( 20 ) الی ( 24 ) : بیان نظر درمورد بازی کلش آف کلنز
http://www.salsabeal.ir/index.php/lessons/teaches-phd/teaches-94-95/teaches-94-95-feghh.html
سلام من ازمقلدان رهبرهستم .میخواستم بگویم منابعی که درکلش موقع اتک زدن به دیگری بدست می آیدزمانی قماربه حساب می آیدکه طرف بازنده برای آن منابع آنلاین بوده وازجیبش پول می رود.درحالی که بازنده آفلاین است وپولی برای بازی ازدست نمیدهدومنابعش بدون زحمت وی بدست آمده وغارت شده است.خواهشمنداست نظررهبررادرمورداین نوشته برایم بنویسید.باتشکر
پاسخ:
سلام
اگر توضیحی که در نظر رهبری گذشت صدق کند، قمار است و آنلاین یا آفلاین بودن تفاوتی ندارد.
۱۷ خرداد ۹۵ ، ۰۴:۰۰ استاد میرزانیا
سلام!

اینجانب خواستار همکاری باشمارا دارم درصورت رضایت اطلاع دهید.
پاسخ:
سلام.
اگر بتوانم در خدمتم.
از طریق ایمیل «احکام ما» که در قسمت «درباره من» آمده می توانید کاری که خواهان همکاری در آن هستید را با تفصیل بیشتر بیان نمایید.

سلام
ممنون از سایت خوب تون
خوبه که مطالب رو به صورت کامل و جامع توضیح میدهید و امید وارم همیشه همین جوری باشه

پاسخ:
سلام علیکم
ممنون از لطفتان
ان شاء الله در آینده نیز همچنین خواهد بود.
ایا جم خریدن گناه دارد؟
پاسخ:
سلام
سوال دوم و جواب آن در این زمینه است.
سلام من سه سال بازی میکنم و همه میدونن ک بیشترین طرف دار رو داره کلش اف کلنز میگن حرام چون دیگ کسی بازی های مزخرف ک تو ایران ساخته میشه کسی بازی نمیکنه میگن حرام  پس اگ حرام چرا جم یا همون سکه سبز رو تو بازار ایران کافه بازار دارن میفروشن؟!!!!!جدلبه
پاسخ:
سلام علیکم عزیز
اینکه یک چیزی را در کافه بازار میفروشند یا قرار می دهند دلیل بر حلال بودن آن نیست. مگر در همین بازار برخی از نرم افزارهای صهیونیستی را هم نمی فروشند؛ در حالی که همه مراجع تقویت صهیونیسم را حرام می دانند. گاهی حتی دیده شده در جنوب کشور نوعی خرچنگ را می فروخته اند؛ در حالی که خوردن آن حرام است.
موفق و موید باشید
من مقلد ایت الله خامنه ای هستم من متوجه نمی شم در فتوا امده اگر از فرد بازنده به فرد برند چیزی به دست اورد که ارزش ((مالی)) داشته باشد اخه اکسیر کلش چه ارزش مالی داره بعدشم اگه این طوریه باید تمام بازی ها مثل بوم بیچ و حتی کلش رویال چون چیزی رد و بدل می شود باید حرام می شد . پس چرا فقط کلش ؟ چون خیلی معروفه 
ممنون می شم اگه پاسخ بدین ( البته اگه جوابی داشته باشید)

پاسخ:
سلام دوست عزیز
1- تشخیص اینکه چیزی ارزش مالی دارد یا خیر بر عهده عرف است.
2- این فتوا اختصاص به کلش ندارد بلکه هر بازی که خصوصیت مذکور در این فتوا را داشته باشد، جایز نیست.


۰۲ مرداد ۹۵ ، ۱۵:۱۴ سعید توکلی
سلام من مقلد مقام معظم رهبری هستم میخواهم بدانم باتوجه به فتوای ایشان بازی کلش جایز است یاخیر؟ لطفا جواب صریح و روشن به بنده بدهید.باتشکر
پاسخ:
سلام
اگر در این بازی، بازنده چیزی را به برنده واگذار می کند که ارزش مالی دارد حکم قمار را دارد و جایز نمی باشد و تشخیص موضوع با خود مکلف است یعنی باید خودتان ببینید درباره این بازی جمله فوق درست است یا خیر؟
اگه خرید جم حرامه پس چیه تو کافه بازار برنامه هست 40هزار اون حرام نیس خرید جم حرامه؟؟؟؟
سلام .ایا خرید و فروش کلن یا گروه در کلش اف کلنز اشکال دارد؟
ایا کلش اف کلنز شیظان پرستی است و بازی کردن ان حرام است 
با سلام خدمت شما .مسوولین چرا راه ورود این بازی که مایه بدبختی توخانواده ها و مانع پیشرفت بچه ها هست را نمی بندند این که مواد مخدرو ... نیست از طریق اینترنت و خطوط تلفن می تونند جلوش را بگیرند لطفا بخاطر رضای خدا کاری کنند
سلام اگر بازی دارای علامتهای شیطان پرستی با شد حکمش چیست ممنون از سایت خوبتون 
چرا تو باز نیست
چرا نمیشه از گوگل دان کردّ؟؟؟؟
سلام من مقلد آقای مکارم هستم بردن هر بازی استراتژیک آنلاین و دریافت جایزه در صورتی که پولی پرداخت نشده باشد یا سکه و از این جور چیز ها گرفته نشه حلاله یا حرام؟
پاسخ:
سلام
اگر شما پولی نداده اید، ظاهرا به خودی خود اشکالی ندارد. باز هم برای جواب کامل تر سوال خود را به سامانه پیامکی 10000100 (دفتر آیت الله مکارم) ارسال نمایید.
سلام. با وجود این گفته های رهبری پس فروش اکانت کلش حرام است یا حلال؟لطفا جواب بدید

پاسخ:
سلام
به جوابی که به جناب «سعید توکلی» داده شده مراجعه شود.
بازی کلش اف کلنز کناه دارد یا نه
می خواستم بدونم که بازی کلش حرام است یانه؟اگرمابه صورت واقعی پولی به دست نیاوریم بازهم گناه است؟باتشکر
اگه کلش اف کلنز بازی کنیم  چه هکمی تو اون دنیا خدا به ما میدهد

۲۱ دی ۹۵ ، ۰۹:۳۶ امیرحسین
آیا خرید جم گناه است
من مقلد آیت الله خامنه ای هستم و کاملا طابع نظر ایشون هستم میخواستم ببینم کسی که برای مثال جم رو از دست میده و از طریق هزینه کردن اون رو خریده برای اون شخص که دچار ضرر شده قمار محسوب میشود یا برای کسی که باعث ضرر شده یا هردو؟
پاسخ:
سلام
هرجا قمار باشه، هر دو طرف قمار گناه کرده اند.
با حق
با سلام من مقلد آیت الله خامنه ای هستم
میخواستم بدونم که اون شخصی که پول با اکسیرش(که با پرداخت پول خرید کرده است) غارت میشه و ضرر میکنه اون قمار کرده ،یا کسی که باعث ضرر شده و غارت کرده قمار انجام داده است؟
یا هردوی آنها
۲۵ دی ۹۵ ، ۲۱:۰۳ محمد صالح
سلام خدمت شما و همکاران محترم تان می خواستم بپرسم اگه کسی قبل از رسیدن به سن تکلیف خریدی یا فروشی انجام داده باشد باید چکار کرد آیا حرام است ولی بعد از سن تکلیف دیگر هیچ خرید و فروشی نکرده باشد آیا حرام است
پاسخ:
سلام
در موارد حق الناس حتی اگر قبل از تکلیف انجام شده باشد، باید مال مردم برگردانده شود. اگر دسترسی به ایشان ندارید با اجازه دفتر مرجع تقلیدتان به همان اندازه ای که از کسی گرفته اید، به فقیر متدین و عفیف بدهید.
حالا شما یک کلام به من بگید فروش خود اکانت بازی حرامه یا حلال؟یااینکه جایز نیست؟(من با این توضیحات پیچیده نمیفهمم فقط یک کلام بگید.)
پاسخ:
سلام
خرید و فروش امتیاز به دست آمده جایز نیست.
سلام من جم خریدم آیا گناهم بخشیده میشود؟
میخواستم بدونم وقتی ک اتک میزنیم حق الناس هست یا ن؟
منظور رهبر از ارزش مالی چیست
پاسخ:
سلام علیکم
ارزش مالی مفهومی روشن است یعنی ارزش پولی داشته باشد.
با تشکر از سایتتون .من مقلد آقای سیستانی ام.دقیقا باید چکنم.اجازه ی بازی دارم؟
پاسخ:
سلام علیکم
ایشان خرید و فروش را صحیح نمی دانند و در مورد اصل بازی احتیاط واجب دارند یعنی مقلدین ایشان یا باید این بازی را انجام ندهند یا در این مساله به مرجع تقلید دیگری که در رتبه بعد از آیت الله سیستانی اعلم می دانند رجوع کنند
موفق باشید
آیا فروش اکانت کلش اشکال دارد؟
از نظر آقای خامنه ای
پاسخ:
سلام علیکم
در سوال دوم به آن پرداخته شده است.
موفق باشید
سلام آیت الله خامنه ای ما حاضریم جونمون بدیم ولی اسرائیل نابود بشه که از طریق بازی کلش مردم ایران ما رو نابود کرده از شما خواهش میکنم که با اسرائیل بجنگیم و نابودش کنیم .
با سلام

عزیزان در آپدیت جدید کلش اف کلنز زبان فارسی اضافه و بعضی علامت های شیطانی حذف شده است

آیا بازی کلش اف کلنز حرام است؟؟؟
پاسخ:
سلام علیکم
این تنها رفع گوشه ای از اشکالات است و همچنان مشکلات دیگر از جهت قمار بودن و غیره که دلیل پاسخ های بالا است وجود دارد.
موفق باشید
سلام
اگه برنده از بازنده مقداری اعتبار و امتیاز به دست بیاره و اون مقدار امتیاز و اعتبار رو نفروشه یا اعتباری رو نخره گناه داره؟
پاسخ:
سلام علیکم
به جواب سوال اول مراجعه شود
موفق باشید
بسم الله الرحمن الرحیم 
مقلد من جناب ایت الله مکارم شیرازی هستند . سوال من این است ایا در کل کلش او کلنز حلال است یا نه  با بله و خیر  پاسخ دهید و اگر حلال است چرا؟ و اگر حرام است ؟چرا  یا علی.
ببخشید من یک سوال دارم حال بازی کلش حرام یا حلال یک جواب لطفا بدهید
سلام 
من هنوز به سن تکلیف نرسیدم اما مرجع تقلیدم رو اقای خامنه ای تعیین کردم و خواستم از الان کار هایی که حرام هست رو انجام ندم .
من این را بازی را دارم . توضیحات رو هم تقریبا متوجه شدم 
حالا ما اگه اینجا کار حرام رو انجام دادیم مثلا کلن رو به کسی فروختیم چیکار کنیم که جبران کنیم؟

سلام ببخشید بازی کردن کلش اف کلنز حرام است لطفا با توضیح ممنون میشم

سلام.. اگر کسی یه مدت بازی میکرده ونمیدانستهحرام هست مقلد رهبری هم هستن الان حکمش چیه؟ ممنونم

 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی