احکام ما (گلبرگ احکام)

وابسته به پایگاه مجازی میبد ما

احکام ما (گلبرگ احکام)

وابسته به پایگاه مجازی میبد ما

احکام ما (گلبرگ احکام)

امام صادق (ع) فرمود:
العامل علی غیر بصیرة کالسائر علی’ غیر الطریق و لا یزیده سرعةُ السیر الا بُعدا

کسی که بدون آگاهی وظایفش را انجام دهد، مانند کسی است که از بیراهه می رود و هر چه تندتر رود، از مقصدش دورتر می شود.
(کافی، چاپ دارالحدیث، ج1، ص106)

logo-samandehi
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

جمعه, ۸ آبان ۱۳۹۴، ۰۴:۴۳ ب.ظ

۱

سری دوم از احکام فقهی قرآن کریم

جمعه, ۸ آبان ۱۳۹۴، ۰۴:۴۳ ب.ظ

مس قرآندر یکی از نوشتارهای قبلی سه دسته از احکام قرآن بیان شد؛ در اینجا نیز به تعدادی دیگر از احکام پرکاربرد مرتبط با قرآن کریم از جمله احکام قرآنی در مورد افراد حائض و جنب، مس قرآن بدون وضو، گذاشتن قرآن بدون وضو بر سر در شبهای قدر، خوردن غذایی که روی آن اسماء متبرکه نوشته شده است بدون وضو، مس قرآن توسط کودکان و ... می پردازیم.

.

1) احکام قرآن در مورد جنب و حائض

1- آیا بر جنب و حائض خواندن سوره سجده دار حرام است یا یا آیه سجده دار؟[1]

امام: خواندن تمام آیات سوره های سجده واجب دار، بر آنها حرام است لذا در دعای کمیل، نمی توانند جمله «افمن کان مومنا کمن کان فاسقا لا یستوون» را بخواند زیرا این جمله آیه 18 سوره سجده می باشد.

رهبری، مکارم و سیستانی: فقط خواندن آیه هایی که سجده واجب دارند حرام است.

2- خواندن سایر آیات قرآن برای جنب و حائض (غیر از آیات سوال قبل که بر آنها حرام بود) چه حکمی دارد؟[2]

برای جنب خواندن بیش از هفت آیه مکروه است؛ ولی برای حائض خواندن قرآن در وقت نمازها، مستحب است و در غیر وقت نماز نیز اشکالی ندارد.

3- زن حائض هر چند پاک شده باشد، تا غسل نکند نمی تواند خط قرآن را مس نماید.[3]

.

2) احکام مس قرآن بدون وضو

4- مس خط قرآن حتی اعراب و تشدید آن و حتی کلماتی مانند ابلیس، شیطان، کفار، ابولهب و مانند آن در قرآن نیز بدون وضو حرام است[4]

5- آیا گذاشتن قرآن باز بر روی سر، بدون وضو جایز است؟

امام و رهبری: تماس موی بدن انسان با خط قرآن بدون وضو اشکال ندارد.

مکارم: اگر مو تابع بدن باشد (کوتاه باشد) جایز نیست و در غیر این صورت نیز بنابر احتیاط جایز نیست.

سیستانی: اگر مو تابع بدن نباشد (کوتاه نباشد)، جایز است.[5]

6- اگر قرآن یا اسماء متبرکه بر روی غذایی نوشته شده باشد، آیا می توان آن غذا را بدون وضو خورد؟

مس و برخورد زبان و دندان نیز با قرآن بدون وضو حرام است مگر آنکه قبل از خوردن آن غذا، آنرا به هم بزند ولی برای کسی که وضو دارد خوردن آن جایز است.[6]

مس اسماء متبرکه

7- مس جلد و حاشیه و بین سطرهای قرآن و هچنین همراه داشتن آن بدون وضو مکروه است.[7]

8- جلوگیری بچه یا دیوانه از مس قرآن واجب نیست مگر آنکه کاری کنند که بی احترامی باشد.[8]

.

9- مس از پشت شیشه اشکالی ندارد، لذا مس قرآنی که در نرم افزارها یا حافظه موبایل می باشد و همچنین مس خود نرم افزارهای قرآنی بدون وضو اشکالی ندارد. همچنین همراه داشتن گوشی موبایل حاوی آیات قرآنی در دستشویی مانعی ندارد اما در مورد مس پرده نمایش یا دیواری که آیات قرآن بر آن افتاده است:

رهبری: اگر مس قرآن و اسماء متبرکه محسوب نشود اشکال ندارد؛

مکارم: بنابر احتیاط واجب از مس آن بدون وضو پرهیز شود.

سیستانی: اشکال ندارد. [9]

.

10-تایپ آیات قرآن یا اسامى معصومین و اسماءالله بدون وضو چه حکمى دارد به خصوص با توجه به اینکه روى دستگاه تایپ یا صفحه کلید کامپیوتر، حروف برجسته مى‌باشند، چه حکمی دارد؟

رهبری و مکارم: این کار اشکالی ندارد و وضو لازم نیست.[10]

مطالب مرتبط دیگر:
.

[1]. ت.م، م 355 و 450؛ اجوبه الاستفتاءات، س 199.

[2]. ت.م، م 356 و477؛ استفتاءات امام، ج1، ص73؛ پرسشهای متداول، م62؛ رساله مصور رهبری، ص 171؛ عروه، فی احکام الحائض، م2-41؛ جزوه جامعه الزهرا، بخش حیض. البته به فتوای بسیاری از مراجع قرائت قرآن برای فرد حائض در غیر وقت نماز (ولو کمتر از هفت آیه باشد) مکروه است اما مکروه بودن در اینجا به معنای ثواب کمتر است بنابراین باز ثواب دارد.

[3]. ت.م، م 467؛ استفتاء از سایت لیدر، ش581965.

[4]. تحریر الوسیله، ج1، ص 32؛ استفتاءات امام، ج1، ص48؛ عروه فی غایات الوضو، م7؛ رساله مصور رهبری، ص134؛ استفتاء اینترنتی از سایت مکارم، ش 9406090155؛ سایت سیستانی، بخش قرآن کریم.

[5]. عروه، فی غایات الوضو، م3؛ ؛ رساله مصور رهبری، ص 133 و 137؛ منهاج سیستانی، ج1، م164.

[6]. عروه، فی غایات الوضو، م3 و 19؛ رساله آموزشی رهبری، درس 17؛ رساله مصور رهبری، ص133 و 137.

[7]. ت.م، م322، 356 و477؛ رساله مصور رهبری، ص 171؛ تحریر، ج1، ص 39-38؛ عروه فی غایات الوضو، م16؛ رساله جامع سیستانی، م 398.

[8]. ت.م، م 318؛ اجوبه الاستفتاءات، س 131؛ عروه، فی غایات الوضو، م15؛ رساله جامع سیستانی، م 399.

[9]. عروه، فی غایات الوضو، م12؛ استفتاءات جدید رهبری، ترکیب چندین استفتاء؛ استفتاء اینترنتی از سایت مکارم، ش 9406110110؛ استفتاء از سایت سیستانی، ش ۳۸۵۸۹۰.

[10]. استفتاءات جدید رهبری؛ استفتاء اینترنتی از سایت مکارم، ش 9406090155.

نظرات  (۱)

۱۲ آبان ۹۴ ، ۱۲:۴۲ ❤منتـــظر المـهـدی❤
عالی بود.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی