احکام ما (گلبرگ احکام)

وابسته به پایگاه مجازی میبد ما

احکام ما (گلبرگ احکام)

وابسته به پایگاه مجازی میبد ما

احکام ما (گلبرگ احکام)

امام صادق (ع) فرمود:
العامل علی غیر بصیرة کالسائر علی’ غیر الطریق و لا یزیده سرعةُ السیر الا بُعدا

کسی که بدون آگاهی وظایفش را انجام دهد، مانند کسی است که از بیراهه می رود و هر چه تندتر رود، از مقصدش دورتر می شود.
(کافی، چاپ دارالحدیث، ج1، ص106)

logo-samandehi
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

سه شنبه, ۲۰ بهمن ۱۳۹۴، ۰۴:۴۰ ب.ظ

۰

احکام شرعی دهه فجر

سه شنبه, ۲۰ بهمن ۱۳۹۴، ۰۴:۴۰ ب.ظ

به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و دهه مبارکه فجر، برخی از احکام ویژه این دهه را از نظر مقام معظم رهبری خدمت خوانندگان تقدیم می داریم

۱-  نصب تصویر امام خمینى(ره) و شهداى انقلاب اسلامى در مساجد، با توجه به این‌که خود حضرت امام(ره) عدم تمایل خود را نسبت به نصب عکسشان در مساجد ابراز کرده و راجع به کراهت آن هم مطالبى وجود دارد، چه حکمى دارد؟
ج) اشکال ندارد لکن اگر در شبستان باشد بهتر است هنگام نماز، به طریقى روى آن پوشانده شود.

.

۲- آیا مسّ آرم جمهورى اسلامى ایران بدون وضو، حرام است؟
ج) اگر در نظر عرف، اسم جلاله محسوب و خوانده شود، مسّ آن بدون طهارت حرام است و در غیر این صورت اشکال ندارد، اگرچه احوط ترک مس آن بدون طهارت است.

.

۳- عدّه‏اى در برابر دیگران مبادرت به طرح کمبودها و ضعفهایى که در جمهورى اسلامى وجود دارد، مى‏کنند، گوش‌دادن به این سخنان و حکایت‌ها چه حکمى دارد؟
ج) واضح است هر عملى که موجب بدنام شدن چهره جمهورى اسلامى که در برابر کفر و استکبار جهانى ایستاده است، شود به نفع اسلام و مسلمین نیست. بنا بر این، اگر این سخنان موجب تضعیف نظام جمهورى اسلامى باشد جایز نیست.

.

۴- آیا نمایش فیلم‌هاى سینمایى که توسط وزارت ارشاد اسلامى ایران توزیع مى‏شود، در مسجد براى شرکت کنندگان در جلسات قرآنى، اشکال شرعى دارد یا خیر؟
ج) تبدیل مسجد به مکانى براى نمایش فیلم‌هاى سینمایى جایز نیست، ولى نمایش فیلم‌هاى مذهبى و انقلابى داراى محتواى مفید و آموزنده به مناسبت خاصى و بر حسب نیاز و تحت نظارت امام جماعت مسجد اشکال ندارد.

.

۵- آیا خرید تولیدات شرکت‌هاى یهودى یا امریکایى یا کانادایى با وجود این احتمال که شرکت‌هاى مزبور به تقویت رژیم غاصب اسرائیل مى‏پردازند، جایز است؟
ج) اگر خرید و فروش این تولیدات موجب تقویت رژیم حقیر و غاصب اسرائیل شده و یا در راه دشمنى با اسلام و مسلمین به‌کار مى‏روند، خرید و فروش آن‌ها براى هیچ‌کس جایز نیست و الا اشکال ندارد.

.

۶-  آیا شرکت کردن در راهپیمائی های بیست و دوم بهمن و روز قدس واجب است و شرکت نکردن حرام شرعی است؟
ج) شرکت نکردن اگر موجب تضعیف نظام اسلامى شود، حرام است.

.

۷- با توجه به این که زن جهت شرکت در راهپیمایی می‌بایست از منزل خارج شود آیا واجب است از شوهر اجازه بگیرد و اگر شوهر به همسرش بگوید من به هیچ عنوان راضی به شرکت در راهپیمایی نیستم، تکلیف زن چیست؟
ج) در مواردى که شرکت نکردن در راهپیمائی موجب تضعیف نظام اسلامى شود، منوط به اذن شوهر نیست.

منبع

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی